" При пребиването на българските артисти в Белград,освен добрия прием, който им даде ,управлението на сръбския театър приятно изненада нашите артисти,като покани младата българска актриса-г-жа Султана Николова,да гостува на сръбска сцена.Управлението на Нашия народен театър и самата г-жа Николова с готовност се отзоваха на поканата и на 23 и 25 септември за първи път се е чула българска реч на сръбска сцена.
Нашия представител в Белград и отзивите в сръбските вестници говорят за големия успех на българската актриса.Публиката щедро е награждавала г-жа Султана Николова с бурни ръкопляскания и дружеството"Словенски юг"е поднесло разкошен букет от естествени цветя,поръчани за случая от Ница.Актрисата е играла Елена от "Мещане"и лейди Милфорд от "Коварство и любов".
"Адриана Будевска-Ганчева е създателка на разнообразни и сложни роли,като Елена от"Лихваря"на Кропивницки,на Кручинина от "Без вина виновни"от Николай Островски и Адриана Лекуврьор от петоактната пиеса на Скриба,под същото заглавие.Г-жа Будевска-Ганчева заема видно място между женските драматически сили на Народната трупа "Сълза и смях".
Тя се отличава с голяма скромност и чудна енергия.Старае се да прониква до най тънките душевни струни на дадените й роли.Влива ума и сърцето си във всяка роля и оставя своя художествен отпечатък.
Завършила е варненската девическа гимназия"Княгиня Мария Луиза"през 1895г.В същата година се явила на конкурса,провеждан в София,за стипендии по драматично изкуство и го спечелва.Заминава за Русия и се записва в Московските Имперски курсове за драматическо изкуство и след четири години ги завършва с успех.
През 1899г. за първи път стъпя на българска сцена в ролята на Василиса Мелентиева,изпълнението на която предвещава бляскава кариера на дебютантката.Освен горе споменатите роли,заслужава да се отбележат: Дездемона от "Отело"на Шекспир,Емилия Галоти от Лесинг,Луиза Милер от"Коварство и любов"на Шилер,Долорес от"Отечество" на В.Сарду,Мария от "Иванко"на Васил Друмев,Акулина от "Силата на мрака" на Толстой и др.
На една частна вечеринка тя се опита в "Нора" от Ибсен,която вероятно ще бъде коронната й роля в бъдеще.Предстои да я видим в ролята на Настя в пиесата"На дъното"на Максим Горки.
Народната трупа "Сълза и смях"през сезона 1904-05г. ще представи нови пиеси от автори като Шекспир,Ибсен,Хауптман,Едмонд Ростан, Джузепе Джакоза и Емил Ожие,който за първи път ще се играе на българска сцена.Има също и леки пиеси за вкуса на по непридирчива публика.Добре би било да се прибави и някоя "булевардна"пиеса,като например"Les deux gosses"(Двамата хлапаци)от П. Декурсел,който има грамаден успех в Париж и се представи повече от две хиляди пъти .Пишущият тези редове е имал случай да гледа няколко пъти тая пиеса и винаги е излизал от театъра с впечатлението,че тя ще изтръгне искрените сълзи и на нашата публика.Тази пиеса ще привлече публиката,която търси силни сценически ефекти,прости и трогателни до сълзи,както и весели сцени и лесно разбираем морал.Тая публика като не намира напълно онова,което търси в нашия театър, се задоволява от немай къде с разни"Ибишовци",макар и на не съвсем понятен за нея език. Време е публиката да се отклони от това извратено изкуство и да се привлече в Народния театър.
Народната трупа "Сълза и смях"през сезона 1904-05г. ще представи нови пиеси от автори като Шекспир,Ибсен,Хауптман,Едмонд Ростан, Джузепе Джакоза и Емил Ожие,който за първи път ще се играе на българска сцена.Има също и леки пиеси за вкуса на по непридирчива публика.Добре би било да се прибави и някоя "булевардна"пиеса,като например"Les deux gosses"(Двамата хлапаци)от П. Декурсел,който има грамаден успех в Париж и се представи повече от две хиляди пъти .Пишущият тези редове е имал случай да гледа няколко пъти тая пиеса и винаги е излизал от театъра с впечатлението,че тя ще изтръгне искрените сълзи и на нашата публика.Тази пиеса ще привлече публиката,която търси силни сценически ефекти,прости и трогателни до сълзи,както и весели сцени и лесно разбираем морал.Тая публика като не намира напълно онова,което търси в нашия театър, се задоволява от немай къде с разни"Ибишовци",макар и на не съвсем понятен за нея език. Време е публиката да се отклони от това извратено изкуство и да се привлече в Народния театър.
Няма коментари:
Публикуване на коментар